Fremantle Prison

Hej på er.
Igår besökte vi äntligen Fremantle Prison. Vi var en grupp som bestod av 16 personer, riktigt roligt att vi fick ihop så många. Touren började 8,30 på kvällen så vi började kvällen med att äta middag på en resturang nere vid vattnet. En typiskt fish&chips resturang med en mysig fiskeinredning och härligt sällskap.
De flesta av oss, med det menar jag tjejerna, var redan rädda för vad som skulle komma att hända på touren.
Väl på plats i fängelset möttes vi av våran guide som var en rätt så bastant tjej, jag tyckte hon var mest läskig. Det är något med fängelser som faschinerar mig på många sätt. Man får en bild av hur det var att leva där, dess historia, hur vakterna hade det, Vilka som bodde var, vilka brott som hade begåtts etc. Touren bestod självklart mycket om historian bakom fängleset, vilket jag tyckte var väldigt intressant. Fremantle Prison stängdes 1991 och med den säkerheten dem hade för vakterna, så är det inte så konstigt att dem var tvungna att lägga ner det. Hon pratade väldigt mycket om fångarna och försökte skrämma upp oss med historier om spöken och skumma saker som har hänt där, hur vakterna har sätt döda fångar komma tillbaka. Hon berätta om den första och enda kvinnan som blev hängd på fängelset den 6 okt 1906 tror jag det var. Hon hade dödat sina styvbarn med syra. Så på hennes dödsdag varje år sägs hon komma tillbaka till fängelset.
Både jag och Sebbe tror inte ett skit på sådant så vi bara kollar på varandra och rycker på axlarna när hon berättar sina historier. Det är väl inte så konstigt att vakertna ser i syne/"spöken" när dem hade det värre och var mer utsätta än vad fångarna var! Vem som helst hade ju blivit psykiskt sjuk efter det.
Det var ialla fall värt ett besök dit och kan verkligen tänka mig att åka dit igen. Det kom lite överrskande händelser som man inte var beredd på...
Jag får väl också säga att Sebbe har premiär kört. Han körde till och från fängelset. Det här kommer han protestera mot men han började med att köra ut från parkeringen på fel sida vägen. Jag var lite rädd eller ganska mycket faktiskt när vi åkte dit för det var rusningstrafik och han körde efter en annan bil så jag var lite nervös. Men så länge han höll sig på rätt sida vägen var jag nöjd.
Nu är det lördag kväll och jag har jobbat hela dagen. Sebbe är hos Johan och kollar Arsenal.
Nu ska jag mysa i soffan med en film:)
Trevlig helg
Kramar
Receptionen där fångarna började sin fängelse "resa" och dusch-rum

"the death path" här spenderade man sina sista dagar innan man blev avrättad

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÅ DEM STÖRRE

Kommentarer
Postat av: Maria

Kanske kan vara något för oss, men frågan är om vi vågar åka med Sebbe. Köra själva på "fel" sida blir det nog inte tal om i alla fall.



Gott gäng ni har blivit nu.



Kram Maria

2010-08-22 @ 09:33:45
Postat av: Mormor Y o Morfar I

Ni verkar ha det jättekul och vad jag förstår fått många nya vänner.

Vi har en liten fundering på vad Sebbe fick att äta på den fiskrestaurang ni besökte.

Mormor blir mobbad för sin bilkörning men hon har alltid hållit sig på rätt sida vägen.

Kram till er båda.

2010-08-22 @ 11:15:03
Postat av: Anonym

Sebbe åt kyckling! Han lär sig. Han kommer vara proffs när ni kommer:) Nu har vi ju bil i 6 månader, så det blir mycket träning:)

2010-08-23 @ 03:29:12
Postat av: Anonym

det är bra att ni gör roliga saker med era "nya" vänner.... bilkörning verkar jobbigt!!

2010-08-23 @ 22:15:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0