Gästkrönika del 2

Kristin tyckte tydligen att jag skötte mig med mitt förra inlägg för hon ligger på mig om en fortsättning.
Så jag gör väl det då.
Jo, nu har vi redan varit här i dryga 2 veckor och man börjar ju känna sig som en riktig "Aussie". Senast jag skrev höll vi på att förbereda oss för en liten roadtrip söderut till vindistriktet Margaret River som ligger ca. 30 mil söder om Joondalup. Söderut här innebär ju normalt att man kör mot lite svalare klimat, men inte den här gången. Rekordvärmen gäller i år även de sydligaste delarna av landet, så temperaturen låg stadigt runt 35 grader även där. 
Yallingup hette den lilla orten i norra delen av vindistriktet där vårt lilla, men mycket hemtrevliga vandrarhem, Sienna Lodge låg. Det drevs av en familj som utvandrat från Litauen för 7 år sedan. Vi bodde i ett jättemysigt rum med en egen liten uteplats där vi dels kunde avnjuta vår frukost i morgonsolen men också avnjuta ett gott glas vin från distriktet på kvällarna.

För att få reda på så mycket som möjligt om distriktets vingårdar valde vi att anmäla oss till guidad vintour.
Sagt och gjort, klockan 10,00 morgonen därpå hämtade vintoursföretaget "Bushtucker" under ledning av den helt underbara guiden Brian upp oss utanför vandrarhemmet för en heldagstur bland Margeret Rivers alla vingårdar.
Brian gjorde så att alla 20 personer som var med på bussen verkligen trivdes och framförallt lärde känna varandra. Han "tvingade" alla att byta platser med varandra efter varje vingårdsbesök så att man fick en ny kamrat efter varje stopp. Vi besökte 4 olika vingårdar och vid varje besök testades och avsmakades 10 olika viner. Jag vet inte om det berodde på vinet men på slutet lät det som t.o.m. den vanligtvis ganska blyga (när det gäller konversation på utrikiska) Monica pratade engelska helt flytande med sina nya vänner. Det gäller för övrigt också undertecknad.
 
Mellan vingårdsbesöken fick vi också avnjuta en väldigt annorlunda lunch. Det var bushlunch alá Brian där det bjöds på alla bushens "läckerheter" som urbefolkningen ätit sen urminnes tider. Allt ifrån bushtomatoes till rökt kängurupung och med de stora fjärilslarverna (3-4 cm långa och 1 cm tjocka som jag tyvärr inte vet namnet på), som pricken över i. Inget jag tänker bjuda mina vänner på hemma men definitivt ett minne för livet. När Brian vinkade av oss från bussen kl.17,30 var det från en av de mest lyckade utflykterna som jag varit med om.

Morgonen därpå lämnade vi Yallingup och Sienna Lodge för färd norrut med mig vid ratten. Ja, ni läste rätt jag måste ju lära mig köra vänstertrafik, jag och Monica skulle ju ha hyrbilenen i en hel vecka.
Bara efter några mil kändes det ganska naturligt och om det inte hade varit för de förbannade spakarna för blinkers och vindrutetorkare. (sitter tvärtom mot hemma), och som till Monica och Kristins stora glädje (de tjöt av skratt så de kissade ner sig varje gång) när alla tittade på mig som om jag var en idiot när jag satte på vindrutetorkarna i varenda korsning. Men även blinkningarna går bättre. I går körde vi själva in till Perth centrum och lämnade tillbaks hyrbilen i helt skick.

Strålande och soliga hälsningar från down under

Clas



Sienna Lodge



Vy från Yallingup



Här testar vi viner på Driftwood





BRIAN from Busselton!!!!!



Pricken över i´t

  

Kommentarer
Postat av: Farmor & Putte

Hej på Er!



Roligt att höra om Era upplevelser. Önskar jag varit med, förutom vid lunchen.



Det skall bli spännande och se hur blinkis och vindrutetorkare fungerar när du kommer hem.

Jag kan riktigt höra Monica och Kristins skratt!!



Tiden går fort så passa på och vila och se er om så mycket som möjligt.



Kram



Bernie

2011-03-30 @ 13:47:02
Postat av: Secretary

Grymma bilder och berättelser. Önskar vi vore där. Jag antar att ni håller utkik efter ett bageri som är till salu? Hör av er när vi kan flytta ner. Hur många sådana där musikinstrument köpte Clas med sig?

See ya! och lycka till med PW. RPWC hemsida har länk till denna bloggen. "No worries" grannarna

2011-03-30 @ 21:08:17
Postat av: Maria

Hej,



jag håller med Kristin . Gästkrönikören sköter sig utmärkt. Det är kul att läsa hur ni har det. Tur för oss att våren ändå börjar närma sig, annars hade vi nog blivit alltför avundsjuka här hemma. Just idag är det gråväder, men redan i morgon ska det bli soligt och riktig vårvärme. Hörde att det var dags för "supa golf" nu. Det var verkligen kul, tyckte vi i alla fall. Får väl se vad ni RIKTIGA golfare tycker? Idag har jag tagit mig en fridag från jobbet och ska ägna den dagen åt att vila, tvätta, promenera och lite senare gå ut och äta och se på Sanctum 3D med Anders, Markus och Felicia. Fortsätt att ha det riktigt bra. Vi hörs snart på Skypen.

Kram Maria ;-)

2011-04-01 @ 10:59:18
Postat av: Anonym

Hej,



jag håller med Kristin . Gästkrönikören sköter sig utmärkt. Det är kul att läsa hur ni har det. Tur för oss att våren ändå börjar närma sig, annars hade vi nog blivit alltför avundsjuka här hemma. Just idag är det gråväder, men redan i morgon ska det bli soligt och riktig vårvärme. Hörde att det var dags för "supa golf" nu. Det var verkligen kul, tyckte vi i alla fall. Får väl se vad ni RIKTIGA golfare tycker? Idag har jag tagit mig en fridag från jobbet och ska ägna den dagen åt att vila, tvätta, promenera och lite senare gå ut och äta och se på Sanctum 3D med Anders, Markus och Felicia. Fortsätt att ha det riktigt bra. Vi hörs snart på Skypen.

Kram Maria ;-)

2011-04-01 @ 11:00:14
Postat av: Maria

Hej,



jag håller med Kristin . Gästkrönikören sköter sig utmärkt. Det är kul att läsa hur ni har det. Tur för oss att våren ändå börjar närma sig, annars hade vi nog blivit alltför avundsjuka här hemma. Just idag är det gråväder, men redan i morgon ska det bli soligt och riktig vårvärme. Hörde att det var dags för "supa golf" nu. Det var verkligen kul, tyckte vi i alla fall. Får väl se vad ni RIKTIGA golfare tycker? Idag har jag tagit mig en fridag från jobbet och ska ägna den dagen åt att vila, tvätta, promenera och lite senare gå ut och äta och se på Sanctum 3D med Anders, Markus och Felicia. Fortsätt att ha det riktigt bra. Vi hörs snart på Skypen.

Kram Maria ;-)

2011-04-01 @ 11:00:57
Postat av: Maria

Hej,



jag håller med Kristin . Gästkrönikören sköter sig utmärkt. Det är kul att läsa hur ni har det. Tur för oss att våren ändå börjar närma sig, annars hade vi nog blivit alltför avundsjuka här hemma. Just idag är det gråväder, men redan i morgon ska det bli soligt och riktig vårvärme. Hörde att det var dags för "supa golf" nu. Det var verkligen kul, tyckte vi i alla fall. Får väl se vad ni RIKTIGA golfare tycker? Idag har jag tagit mig en fridag från jobbet och ska ägna den dagen åt att vila, tvätta, promenera och lite senare gå ut och äta och se på Sanctum 3D med Anders, Markus och Felicia. Fortsätt att ha det riktigt bra. Vi hörs snart på Skypen.

Kram Maria ;-)

2011-04-01 @ 11:01:49
Postat av: Susanne rastborg

Underbar krönika, ny karriär? Kul att läsa. Att Monica var bra på engelska visste jag, det gäller bara att våga.Saknar er alla/Susanne

2011-04-02 @ 15:37:12
Postat av: Susanne rastborg

Glömde säga att Lena hälsar till er alla, ska du ha kalas när du fyller år Klas? Susanne

2011-04-02 @ 15:39:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0